Kamis, 19 Juni 2008

Upload File

Editing & Uploads

Paling penting, file asal haruslah di buat salinan (mungkin anda memerlukannya bila modifikasi tidak menjadi).

2. Contoh yang saya ambil, katakan anda mahu membuat penukaran imej dalam tema sekarang. Jadi browse ke blog anda, pastikan apakah nama imej itu. Right click pada imej, pilih view image / view background image:
3. Lihat apakah nama file. Nama file adalah file terakhir dalam URL (kubrickheader.jpg). Pastikan juga dalam folder mana ia berada (themes/default/images):

4. Kemudian tentukan sizenya. Right click dan pilih “Properties”:

5. Pastikan size width dan height

6. Jadi anda mempunyai nama file, folder di mana ia tersimpan, dan juga size.

7. Saya mengandaikan anda mempunyai kebolehan untuk menghasilkan satu imej sendiri. Buatlah cropping menggunakan photoshop dan hasilkan satu imej yang mempunyai nama, width & height yang sma. Tidak boleh tidak.

8. Apa yang perlu dikalukan sekarang, uploadkan iemj itu ke folder wordpress mengikut susunan folder dalam step 4, iaitu /wp-content/themes/deualt/images. Uploadkan file imej anda sendiri ke situ menggunakan nama yang sama. S

Sekarang ana mungkin bertanya, bagaimana saya mahu meletakkan beberapa text di sebelah kanan blog bersama-sama “blogroll” dan juga “pages”. Mudah, ruangan ini dikenali sebagai sidebar. jadi apa yang anda perlu buat ialah:

1. Di PC anda, carikan sidebar.php dalam folder tema yang ingin diubah.

2. Buka menggunakan text editor kegemaran:

05-sidebar.jpg

3. Salin sebahagian code seperti berikut:

06-salin-text.jpg

4. Buat pengubah-suaian:

07-tukar-text.jpg

5. Save file sidebar.php. Seperti biasa uploadlah file ini ke folder theme yang diubah suai ini.

Anda patut membuat beberapa eksperimen sebelum benar-benar memahami tentang konsep pengubahsuaian tema. Ia boleh jadi mudah, boleh jadi juga susah untuk sebahagian orang.

Tidak ada komentar: